Kulturne potrebe i medijske navike učenika i nastavnika gimnazija u Srbiji

3. February 2020.

Kulturna i medijska pismenost u digitalnom dobu dominacije informacionih tehnologija jedan su od glavnih interesa društva i trebalo bi da bude uključena u formalni i neformalni obrazovni sistem. Kroz njih se afirmišu “sposobnost pristupa, analize, vrednovanja i prenošenja poruke posredstvom medija” (Aufderheide, 1992), ali i razumevanja, kritičkog tumačenja i valorizacije sadržaja iz oblasti kulture i umetnosti. Kada pitanje kulturne i medijske pismenosti povežemo sa mladima, srednjoškolcima i njihovim edukatorima – nastavnicima i profesorima, te ambijentom u kome su opšte i kulturne vrednosti značajno devalvirane, a digitalne tehnologije nude brojne izazove, shvatamo koliko je važno istražiti kulturne potrebe i medijske navike učenika gimnazija i njihovih nastavnika kako bismo došli do snimka stanja na osnovu koga bi se planirale konkretne aktivnosti. Te konkretne aktivnosti bile bi vezane za dobijanje korisnih informacija koje se mogu koristiti u procesu kreiranja kulturne politike, strategije vezane za mlade i konkretno kreiranje i pomoć u produkciji programskih sadržaja iz oblasti kulture, umetnosti i medija koji su usklađeni sa potrebama mladih, ali i putem kojih se pozitivno deluje u smislu podizanja kulturnih potreba mladih na viši nivo i snaženje njihovih kapaciteta u pogledu ovladavanja kritičkim i kreativnim znanjima i veštinama kako bi se u kontaktu sa kulturnim i medijskim sadržajem ili prilikom njihovog kreiranja, prepoznale i izbegle zablude i manipulacije.

Opis projekta

U želji da kompetentno i kvalitetno doprinese analizi fenomena kulturne i medijske pismenosti mladih, njihovih različitih aspekata, ali i da se izvrši operacionalizacija saznanja, Zavod za proučavanje kulturnog razvitka koncipirao je istraživački projekat Kulturne potrebe i medijske navike učenika i nastavnika srednjih škola (gimnazija) u Srbiji. U fokusu istraživanja, na osnovu postavljenih indikatora, je ispitivanje odnosa mladih – gimnazijalaca prema kulturi i medijima, načinu na koji percipiraju, razumeju i koriste  kulturne i medijske sadržaje; ali i kako se prema istim sadržajima odnose njihovi nastavnici. Polazeći od teze da su kulturna i medijska pismenost, važni segmenti kulturnog i medijskog sistema, istraživanje želi da postavi nastavnike i učenike u zajedničku ravan i ispita, a potom i unapredi, njihov kreativni, kulturni i medijski kapital, afirmiše kritičko mišljenje koje će im omogućiti usvajanje novih modela za razumevanje realnosti i aktuelnih dešavanja, a time i podizanje nivoa medijske pismenosti.

Ciljevi projekta:

Generalni cilj istraživanja je da se kroz sistematizovanje saznanja o kulturnim potrebama i medijskim navikama učenika i nastavnika u srednjim školama (gimnazijama) da doprinos unapređenju kulturne, medijske i obrazovne politike, kao i kreiranje konkretnih akcionih planova za unapređenje kulturne i medijske pismenosti mladih.

Posebni ciljevi istraživanja su:

  • Sticanje saznanja o kulturnim potrebama i medijskim navikama srednjoškolaca – gimnazijalaca i njihovih nastavnika u Srbiji;
  • Procena stepena kulturne i medijske pismenosti srednjoškolaca – gimnazijalaca i njihovih nastavnika posebno u odnosu na sadržaje do kojih dolaze putem interneta –društvene mreže, blog, ju tjub…;
  • Unapređenje programskih aktivnosti ustanova kulture kao i unapređenje procesa animacije mladih (15-19 godina) u smislu sadržaja koji su njima namenjeni;
  • Stimulisanje medijskih projekata koji su od interesa za mlade ili u čijem kreiranju učestvuju mladi kao autori i realizatori;
  • Istraživanje odnosa mladih – gimnazijalaca i njihovih nastavnika prema programima ustanova kulture i umetničkoj produkciji;

Prva faza projekta obuhvata empirijsko istraživanje medijske pismenosti, ali i opšte i medijske kulture učenika i nastavnika srednjih škola – gimnazija. Nakon prve faze istraživanja biće predstavljeni nalazi i date konkretne preporuke za unapređenje nastavnog procesa predmeta Jezik, mediji, kultura.

Druga faza projekta obuhvata organizovanje seminara i radionice sa ciljem podizanja kapaciteta nastavnika u gimnazijama koji su predavači izbornog predmeta Jezik, mediji, kultura, kao i rad na izradi strateških dokumenata – preporuka nadležnim telima i institucijama kako da unaprede svoje delovanje, brže i lakše stignu do mladih kao publike, deluju u skladu sa njihovim potrebama i interesovanjima i neprekidno podižu nivo njihove kulturne i medijske pismenosti.

Rukovodioci projekta: Slobodan Mrđa
Koordinator: Jelena Đorđević

Kontakt

Adresa
Rige od Fere 4, Beograd
Telefon
+381 11 2637 565
Faks
+381 11 2638 941
info@dev.zaprokul.org.rs

Сва права задржана | Завод за проучавање културног развитка